Sekcja Q&A

Grupa Tarczyński koncentruje się na przetwórstwie mięsa wieprzowego i drobiowego oraz sprzedaży i dystrybucji wytwarzanych wyrobów mięsno-wędliniarskich, m.in. do sieci handlowych, sklepów detalicznych oraz hurtowni. Grupa produkuje ok. 300 wyrobów mięsno-wędliniarskich, nie prowadząc przy tym chowu trzody chlewnej dla potrzeb własnych, ani uboju.
Produkty Tarczyński powstają w Polsce. Posiadamy dwa wyspecjalizowane zakłady produkcyjne w Ujeźdźcu Małym z 2007 r., gdzie wytwarzamy głównie kabanosy i parówki i w Bielsku-Białej, gdzie powstają głównie szynki.
Grupa współpracuje z największymi sieciami sklepów na świecie i sprzedaje produkty zarówno pod markami Tarczyński i Snack It (często jednocześnie w obydwu markach), jak i w modelu private label. Dystrybuuje produkty do popularnych sieci handlowych w Polsce i zagranicą: Aldi, Asda , Auchan, Biedronka, Billa, Carrefour, Coop, Costco, Edeka, Iki, Kaulfland, Lidl, Maxima, Morrisons, Netto, Penny, Plus, Rewe, Sainsbury’s, Tesco, Żabka.
Tarczyński od lat jest najpopularniejszą marką kabanosów wśród Polaków (70-procentowy udział w rynku w marce Tarczyński oraz ok. 90-proc. udział w rynku kabanosów ogółem*). Jest numerem jeden w kategorii wędlin paczkowanych oraz liderem na rynku roślinnych zamienników mięsa – dane Nielsen na koniec marca 2025 r.
Spółka realizuje politykę stałej wypłaty dywidendy stanowiącej ok. 25 proc. skonsolidowanych zysków netto Grupy Tarczyński niezależnie od rosnących nakładów inwestycyjnych i przewiduje kontynuację tej polityki. Od 2021 r. dywidenda rosła średniorocznie (CAGR) o 25 proc. do 32,9 mln PLN w 2024 roku.
Kluczowe wyzwanie to ograniczanie śladu węglowego pochodzącego w największej mierze z procesu przetwarzania mięsa. Działania mające na celu zmniejszenie śladu węglowego to m.in. praca nad roślinnym zamiennikiem białka zwierzęcego i stopniowe zwiększanie stopnia wykorzystania białek roślinnych w miksie surowcowym Grupy Tarczyński oraz przejmowanie niektórych etapów procesu wytwarzania produktów (np. samodzielna produkcja przypraw, aromatów i osłonek alginianowych).
Tarczyński rozwija w swoich zakładach gospodarkę obiegu zamkniętego. Inwestuje w zaawansowane technicznie linie do odzysku białka i tłuszczu w celu lepszego zagospodarowania surowca pochodzenia wieprzowego i drobiowego.
Inne projekty w tym obszarze to uruchomienie kopalni gazu ziemnego Grabówka powiązane z rozwojem wysokosprawnej kogeneracji gazowej, rozwój mocy wytwórczych energii elektrycznej w oparciu o źródła OZE oraz wdrażanie produktów o zmniejszonej zawartości tłuszczu i zwiększonych zawartościach białek roślinnych oraz aktywacja peptydów białek zwierzęcych w produktach spółki.
W 2024 r. nakłady inwestycyjne Grupy wyniosły 308,1 mln PLN i były wyższe o 36,3 proc. r/r. Strategiczne inwestycje na lata 2025-2026 Grupy Tarczyński obejmują trzy kluczowe obszary: automatyzację, zwiększanie mocy produkcyjnych oraz rozbudowę infrastruktury. Dzięki inwestycjom Grupa skutecznie odpowiada na rosnące zapotrzebowanie rynku i wzmacnia przewagi konkurencyjne.
Przychody Grupy Tarczyński ze sprzedaży wyniosły 2 068 mln PLN (wzrost o 8,2 proc. r/r), wartość eksportu sięgnęła 621,7 mln PLN (vs 548,5 mln PLN w 2023) i odpowiadała za 30,1 proc. przychodów Grupy. EBITDA wyniosła 255,2 mln PLN (wzrost o 19 proc. r/r) przy marży EBITDA na poziomie 12,3 proc. (wzrost z 11,2 proc.). Zysk netto wyniósł 119,8 mln PLN wobec 111,7 mln PLN na koniec 2023 r.